Caietul auxiliar de Literaţie pentru clasa a VI-a dezvoltă competențele de citire și de înțelegere a textelor nonficționale pe care le prevede programa de clasa a V-a și a VI-a.
Acesta este structurat în 5 unităţi de învăţare, fiecare vizând dezvoltarea următoarelor abilităţi:
- În Unitatea 1 – abilitatea de a identifica cuvinte-cheie, idei principale și idei secundare pe baza unor texte care cresc treptat în complexitatea numărului de cuvinte, a tipului de vocabular, a dimensiunii enunțurilor și a tiparelor textuale utilizate;
- În Unitatea 2 – abilitatea de a emite predicții pe baza unor secvențe, cu posibilitatea de a fi atent atât asupra limbajului, cât și asupra capacității de esențializare;
- În Unitatea 3 – vocabularul prin câmpuri lexicale unitare: liste de cuvinte, exerciții care vizează decodarea și construirea comprehensiunii literale pe baza unor texte create de autori cu scopul de a utiliza un câmp lexical restrains;
- În Unitatea 4 – tema textelor valorificând procese cognitive diverse pentru a ajunge la o înțelegere profundă a textelor și pentru a crea „ochiul sceptic” al unui cititor care tratează critic ceea ce citește;
- În Unitatea 5 – textul multimodal, cu accent pe decodare, dar ajungând treptat și spre reflecții asupra modului de construire și de transmitere a mesajului.
Această abordare oferă astfel elevilor posibilitatea de a experimenta și a înțelege cum să trateze diferite structuri textuale.