Acest manual şcolar este un instrument didactic util atât profesorilor, acţionând ca un ghid, cât şi elevilor, întrucât detaliază, structurează și operaționalizează conținuturi din programa școlară.
Manualul Intuitext de Chimie pentru clasa a VII-a este structurat în 5 unităţi de învăţare, fiecare cuprinzând lecţii de PREDARE, de RECAPITULARE şi de EVALUARE.
Lecţiile sunt alcătuite din următoarele secvenţe:
Ai învățat și îți reamintești! – Elevul este stimulat să își amintească noțiuni învățate în anii școlari precedenți.
Ai învățat / observat și aplici! – Elevul aplică, prin rezolvarea de exerciții, ceea ce a învățat sau a observat prin diferite tehnici: observarea figurilor, corelarea observațiilor din viața de zi cu zi și explicarea lor pe baza raționamentelor inductive și deductive, folosind limbajul științific.
Activități experimentale – Realizează experimente în echipă sau le urmărește pe cele realizate de profesor și completează fișele de lucru, conform unui algoritm dat pentru modul de lucru.
Ai experimentat și explici! – Explică prin rezolvarea sarcinilor de lucru ceea ce a învățat prin realizarea experimentelor în echipă sau observarea celor realizate de profesor.
Vrei să știi mai mult! / Știai că... ? – Exerciții sau exemple care ajută elevul să afle mai multe despre tema pe care a studiat-o sau curiozități care să îi capteze interesul.
Concluzii – În aceasta secțiune sunt prezentate principalele informații. Cuvintele-cheie sunt marcate vizual astfel încât elevul să fie capabil să creeze o hartă conceptuală în care să lege noțiunile noi de cele anterioare dar și între ele.
Manualul Intuitext de Chimie pentru clasa a VII-a contribuie la optimizarea procesului de predare-învățare-evaluare, cele cinci unități de învățare oferind elevilor contexte de familiarizare cu noțiuni noi şi asigurând continuitatea între experienţa de viaţă a copilului şi cerinţele de ordin social.
Marius Andruh este Profesor la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Chimie, membru titular al Academiei Romane si presedintele Sectiei de Stiinte Chimice a acesteia. Este coautor de manuale de Chimie si culegeri de probleme. Din anul 2004 este presedinte al Comisiei Naţionale de Chimie. Din 2006 este preşedinte al Comisiei Centrale a Olimpiadei Nationale de Chimie si coordonator al echipelor Romaniei participante la Olimpiadele Internationale de Chimie, head mentor al echipei României la Olimpiada Internaţională de Chimie.
Daniela Bogdan este profesor la Colegiul Naţional “Sfântul Sava” din Bucureşti. Este coautor de manuale de Chimie si culegeri de probleme, ghiduri pentru pregătirea profesorilor. Începând cu anul 2003 este președinte executiv al Comisiei Naţionale de Chimie şi preşedinte executiv al Comisiei Centrale a olimpiadelor şi concursurilor de chimie. Este country coordinator pentru olimpiadele internaţionale EUSO (European Union Science Olympiad) şi IJSO (International Junior Science Olympiad). A participat ca mentor sau observator ştiinţific la Olimpiada Internaţională de Chimie. Face parte din board-ul internaţional al testelor PISA.
Mihaela Morcovescu
Iuliana Costeniuc