Manualul de CHIMIE pentru clasa a VIII-a este elaborat în conformitate cu Programa școlară pentru disciplina Chimie, clasele a VII-a – a VIII-a, aprobată prin OM nr. 3393/28.02.2017 și are 132 de pagini.
Realizat de o echipă de autori cu o experiență didactică bogată – Acad. Marius Andruh, Iuliana Costeniuc şi Mihaela Morcovescu – manualul de Chimie pentru clasa a VIII-a reprezintă un instrument de studiu ce încurajează curiozitatea nativă a copiilor și dorința lor de a înțelege fenomenele acestei științe.
Manualul este structurat în 8 unități de învățare, împărțite în lecții de predare-învățare, de evaluare, de exersare și dezvoltare.
Unitatea 1 – Să ne amintim. Recapitulare – cuprinde scheme recapitulative și aplicații care se referă la teme ca: fenomene fizice și chimice, proprietăți fizice și chimice, soluții, valența, formule chimice, substanțe simple și compuse.
Unitatea 2 – Transformări chimice ale substanțelor – cuprinde conținuturile: reacții chimice - legea conservării masei, ecuația reacției chimice.
Unitatea 3 – Tipuri de reacții chimice. Reacția de combinare – cuprinde conținuturile: reacția de combinare - prezentare generală, reacția metalelor și a nemetalelor cu oxigenul, reacția metalelor cu clorul, reacția nemetalelor cu hidrogenul, reacția unor oxizi cu apa, calcule stoechiometrice pe baza ecuațiilor chimice.
Unitatea 4 – Tipuri de reacții chimice. Reacția de descompunere – cuprinde conținuturile: reacția de descompunere - prezentare generală, calcule stoechiometrice pe baza ecuației reacției de descompunere.
Unitatea 5 – Tipuri de reacții chimice. Reacția de substituție – cuprinde conținuturile: reacția de substituție - prezentare generală, seria reactivității chimice a metalelor, obținerea metalelor prin reacții de substituție-aluminotermia, calcule stoechiometrice pe baza ecuației reacției de substituție
Unitatea 6 – Tipuri de reacții chimice. Reacția de schimb (dublă înlocuire) – cuprinde conținuturile: reacția de schimb (dublă înlocuire) - prezentare generală, reacție de neutralizare, reacții de schimb cu formare de precipitat, identificarea unor substanțe prin reacții de precipitare, alte reacții de schimb.
Unitatea 7 – Importanța chimiei în viața noastră – cuprinde conținuturile: combustibili, hidrogenul - combustibil nepoluant, metanul - combustibil casnic, glucoza - sursa de energie pentru om, impactul produselor de ardere asupra mediului și asupra organismului uman, materiale de construcție, importanța ionilor metalici în organismele vii, acțiunea toxică a unor ioni metalici, îngrășăminte chimice, reciclarea deșeurilor.
Unitatea 8 – Recapitulare finală – cuprinde recapitularea schematică a principalelor conținuturi, exerciții și probleme recapitulative și o probă de evaluare finală.
Lecțiile din fiecare unitate de învățare cuprind rubricile: Ai învățat și îți reamintești!, Ai învățat și aplici!, Ai experimentat și explici!, Știați că?, Exerciții și probleme.
Conținuturile științifice sunt prezentate gradual ca dificultate, într-un mod unitar și consecvent, fiind adaptate nivelului de înțelegere al elevilor de clasa a VIII-a. Strategiile didactice folosite în manual sunt activ-participative, asigurând transferul cunoștințelor, consolidarea acestora și dezvoltarea intelectuală a elevului.
Punctul de plecare îl constituie situațiile practice pe care elevii le cunosc sau rezolvarea unor probleme de viaţă. Manualul oferă numeroase și variate contexte de învățare și exersare care respectă un stil cognitiv adecvat vârstei.
În ceea ce privește evaluarea, se acordă o atenție deosebită procesului de măsurare și apreciere a performanțelor școlare.
La finalul fiecărei unități de învățare este propusă o probă de Evaluare, urmată de rubrica Exersare și dezvoltare care conține itemi concepuți în concordanță cu competențele din programa școlară. Metodele și instrumentele de evaluare folosite respectă regulile de proiectare, sunt corecte din punct de vedere științific și sunt adaptate vârstei elevilor. Itemii de evaluare propuși acoperă întreaga gamă a tipologiei itemilor: obiectivi, semiobiectivi și subiectivi.
Manualul conține multe propuneri de proiecte tematice, care pot fi derulate individual sau în grup și care stimulează dezvoltarea de valori și atitudini, în contexte potrivite vârstei elevilor, oferind, în același timp, și posibilitatea interevaluării sau a autoevaluării.
Unul dintre punctele forte ale manualului este acela că promovează principiile învățării active provocând elevii să caute şi să exploreze, facilitând astfel învățarea prin descoperire și stimulând permanent gândirea critică.
Manualul Digital:
Versiunea digitală păstrează toată structura și elementele celei manualului tipărit, contribuind, însă, prin natura elementelor virtuale (animate, interactive), la crearea unor experiențe de învățare complexe, în acord cu cerințele programei școlare actuale, dar și cu vârsta elevilor.
Manualul digital permite ca elevul să fie tratat drept subiect al educaţiei sau drept propriul său educator, deoarece prin el sunt finalizate toate eforturile instruirii.
Navigarea în manualul digital este simplă, ușor de înțeles și de folosit.
1 Articol(e)
Evaluare |
---|
1 Articol(e)
Marius Andruh este Profesor la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Chimie, membru titular al Academiei Romane si presedintele Sectiei de Stiinte Chimice a acesteia. Este coautor de manuale de Chimie si culegeri de probleme. Din anul 2004 este presedinte al Comisiei Naţionale de Chimie. Din 2006 este preşedinte al Comisiei Centrale a Olimpiadei Nationale de Chimie si coordonator al echipelor Romaniei participante la Olimpiadele Internationale de Chimie, head mentor al echipei României la Olimpiada Internaţională de Chimie.
Mihaela Morcovescu
Iuliana Costeniuc